privatemarketplaceVandaag kunnen we bekend maken dat we een private marketplace lanceren waardoor vaste partners de premium inventory op ons netwerk op automatische wijze in kunnen kopen. “We hebben veel ervaring opgedaan met RTB en automated trading en we zetten nu de volgende stap” aldus Hans Caspers, oprichter van  Semilo. “Automated trading biedt efficiency-voordelen aan beide kanten.”

Automated trading is gelukkig steeds minder een equivalent voor RTB of performance inkoop. De markt lijkt er inmiddels klaar voor te zijn om automated trading te zien als efficiency-slag binnen het media-inkoop traject en dat stelt ons in staat meer aandacht te schenken aan maatwerk.

Naast de ‘private marketplace’ wordt ook een ‘open marketplace’ gelanceerd, waarbij de niet aan premium partners verkochte inventory per opbod wordt aangeboden aan de markt. De verschillen tussen de ‘private’ en ‘open marketplace’ zitten voornamelijk in de transparantie van het netwerk, de mogelijkheid om afspraken te maken over tarieven en garanties m.b.t. afnamehoeveelheid, gegarandeerde above-the-fold plaatsingen en het gebruik van betrouwbare data. Het doel is om alle premium mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de diepgaande targeting die veelal wordt ingezet op bepaalde websites, op termijn beschikbaar te maken binnen de private marktplace.

De lancering komt een jaar nadat Semilo branchegenoot Hi-media overnam, waardoor het bedrijf een stevige positie in de top 10 van online exploitanten in neemt. Naast dat het een flinke groei in het online en mobiele portfolio heeft doorgemaakt, heeft Semilo het afgelopen jaar kunnen experimenteren met RTB en automated trading.

Voor de private marketplace maakt Semilo gebruik van de technologie van Appnexus. Deze keuze lag voor de hand aangezien Hi-media internationaal succesvol gebruik maakt van het systeem. Hi-media heeft met Appnexus een van de grootste Europese marketplaces gebouwd, met premium inventory uit bijna 10 verschillende landen en een uniek maandbereik van 165 miljoen Europeanen.

Caspers: “Naast het feit dat het opzetten gemakkelijker ging omdat de basis al aanwezig was, kunnen we ook een voordeel halen uit de internationale kennis en campagnes en ontsluiten we internationale premium sites voor onze eigen klanten.”

De eerste koppelingen voor klanten zijn inmiddels gemaakt.

>> meer lezen over de private marketplace
>> meer lezen over de open marketplace