In de tijd dat je alle resoluties van computerschermen nog kon samenvatten in 640x480, 800x600 en 1024x768, pasten de standaard display formaten prima. Die tijd ligt echter ver achter ons en dus is het ook eindelijk tijd voor de volgende stap in standaardisering.

Een nieuwe set formaten

In de nieuwe set formaten is niet enkel gedacht aan display. Ook worden er standaarden opgesteld voor:

  • augmented reality (AR)
  • virtual reality (VR)
  • social media
  • mobile video
  • emoji ad messaging
  • 360-degree video ads

Het is dus meer een volledige update van de huidige bestaande formaten en een standaardisering van formaten die de afgelopen jaren in opkomst zijn gekomen.

 

De focus op pixels is verdwenen… het gaat vanaf nu om verhoudingen en zwaarte

Met de (wild)groei van apparaten en daarmee schermresoluties ontstond langzaam een probleem. De standaard afmetingen van display uitingen passen op een gegeven moment gewoon niet lekker meer op verschillende schermen. Ze waren vaak of te breed of te smal.

Ook¬†werden er in verschillende landen aparte formaten geintroduceerd die geen onderdeel waren van het ‘standaard IAB pakket’, zoals de 336x280, en kwamen er aparte formaten voor de hi-res retina schermen van Apple.

Voor uitgevers en adverteerders een regelmatig drama, voor creatieve en productiebureau’s een mooie aanleiding om grotere offertes te schrijven.

De radicale shift vinden we in het loslaten van harde pixels naar het werken met verhoudingen. We onderscheiden hier horizontale en verticale formaten, maar er is ook een vierkant en er zijn full-screen formaten. Het IAB geeft aan de volgende verhoudingen te gaan gebruiken:

Square

  • 1:1

Verticals

  • 1:2
  • 1:3
  • 1:4

Horizontals

  • 2:1
  • 3:1
  • 4:1
  • 6:1
  • 8:1
  • 10:1

Full page

  • 9:16 (16:9 landscape)
  • 10:16 (16:10 landscape)
  • 2:3 (3:2 landscape)
  • 3:4 (4:3 landscape)

Responsive en cross-device HTML5

Werken met schaalbare uitingen betekent ook dat de gebruikte technologie dat moet ondersteunen. Flash was dat maar werd niet ondersteund op iOS en is daarnaast al een tijdje volledig uit de gratie. De meeste formaten voor afbeeldingen (JPG, GIF, PNG) zijn dat natuurlijk niet, enkele (zoals SVG) wel maar bieden niet de creatieve mogelijkheden die adverteerders willen.

Gelukkig is daar echter HTML5, inmiddels goed ingeburgerd tot standaard voor de creatie van display uitingen en ook video. HTML5 kan ervoor zorgen dat uitingen niet langer vast zitten aan voorgedefinieerde hoogtes en breedtes maar goed meeschalen met de mogelijkheden van het scherm.

LEAN

Het tweede belangrijke uitgangspunt bij de ontwikkeling was ondersteuning voor LEAN, ken je ze nog?

  • Light
  • Encrypted
  • Ad-choice supported
  • Non-invasive

Door nogmaals de guidelines voor LEAN onder de aandacht te brengen hoopt het IAB dat advertenties beter zullen gaan aansluiten bij wat gebruikers tolereren en als aanvaardbaar beschouwen. Dit zou de nog steeds groeiende schare adblocker-gebruiker moeten stagneren.

Augmented reality, virtual reality, emoji advertenties, 360-graden image, native en video advertenties

Het IAB grijpt de gelegenheid aan om guidelines rondom de inzet van nieuwere formaten te publiceren. Wat moet je wel doen en wat niet wanneer je aan de slag gaat met AR of VR, video, native of een combinatie van die technologieen.

Je leest het allemaal op de website van het IAB of in de uitgebreide PDF of quick guide XLS hieronder.

 

Ook wij zitten niet stil en zullen deze nieuwe standaarden als een van de eerste gaan ondersteunen en doorvoeren. De verschillende posities en uitingen op al onze kanalen (web, tablet, app, social) voldoen zo goed en kwaad als het kan aan de LEAN-beginselen van het IAB.

Wij geloven namelijk dat advertenties relevant en informatief moeten zijn voor gebruikers en niet irritant of verplicht. Meer weten over de nieuwe standaarden en mogelijkheden die wij bieden? Neem dan contact met ons op!