brandedcontentHet afgelopen jaar wordt de term native advertising steeds vaker gebruikt. Het was investeerder Fred Wilson die tijdens een OMMA (Online Media, Marketing & Advertising) conferentie voor het eerst de term native in aanraking bracht met advertising.

Sindsdien lijkt het het nieuwe modewoord in de online advertising markt… maar is het wel zo nieuw en revolutionair?

Wat is native advertising?

Native advertising bestaat eigenlijk al jaren en is niets anders dan speciaal voor bepaalde omgevingen gecreëerde commerciële content. We kennen dit natuurlijk al sinds jaar en dag in de vorm van bijvoorbeeld advertorials, gesponsorde blog posts etcetera. Branded content, sponsored content of simpelweg content integratie zijn benamingen die je wat bekender in de oren zullen klinken.

Waarom dan die nieuwe term? Native advertising is meer dan een fancy naam voor een advertorial. Ook gesponsorde tweets, ads in Facebook timelines en volgens sommigen zelfs search ads vallen hier onder. Daarnaast kunnen webfilms/video’s en gesponsorde secties van sites ook onderdeel uitmaken van native advertising. Breeduit genomen kun je over native advertising spreken wanneer het advertising is die specifiek is samengesteld en afgestemd op de content van de site en dus de bezoeker meer zal aanspreken dan de gemiddelde banner.

Is native advertising schaalbaar?

Nee, eigenlijk niet. Omdat de content van de campagne heel specifiek wordt gecreëerd voor bepaalde omgevingen is native advertising per definitie minder schaalbaar dan bijvoorbeeld standaard display. Dit wil niet zeggen dat adverteerders geen bereik kunnen genereren. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat promoted tweets of sponsored timelines via exchanges verhandelbaar zijn.

En nu?

De verwachtingen zijn dat de bestedingen voor deze vorm van adverteren de komende jaren flink gaan groeien. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan, het creëren van content voor native campagnes vergt meer tijd, focus en bovenal creativiteit. Niet iedere adverteerder heeft deze content of kan deze creëren. Omdat de content goed aan dient te sluiten bij bestaande content in de gekozen omgeving zal dit in de praktijk betekenen dat ook de publisher of exploitant nauw betrokken zal moeten worden bij de creatie. Dat is niet voor elke publisher weggelegd, ook niet iedere exploitant heeft dat in zich.

think-differentOmdat het creëren van specifieke content veel tijd kost zullen adverteerders dit alleen gaan doen wanneer de content naar een voldoende relevant bereik gesyndiceerd kan worden. Voor uitgevers met onvoldoende bereik kunnen rechtstreekse native content deals wel eens buiten bereik liggen. Gelukkig zijn er exploitanten die native campagnes ook voor deze kleinere sites bereikbaar maken, een goed voorbeeld is het blognetwerk Blogmij. In de VS zijn inmiddels de eerste gespecialiseerde native advertising bureau’s ontstaan die zich specifiek op deze manier van adverteren richten.

Kortom, native advertising zal de komende jaren een belangrijkere rol gaan spelen in de advertising mix. Benieuwd naar enkele voorbeelden van native campagnes die wij hebben gevoerd? Neem contact op met een van onze account managers en we sturen je wat cases.