Niet mobiel prijsvergelijken, niet QR-codes scannen, noch shoppen. De populairste activiteit met mobiele telefoons in fysieke winkels is simpel: kortingsbonnetjes verzamelen en inwisselen aan de kassa.

Dat laat een onderzoek in Amerika van Nielsen zien. Veertig procent van de mensen met een smartphone trok zijn telefoon wel eens in de supermarkt, het warenhuis of een kledingzaak voor een digitale bon. Via zijn scherm, NFC of bluetooth wappert hij in dit soort winkels met een bonnenboekje.

De scenario’s over de rol van een smartphone in de retail zijn wel bekend, maar de marktonderzoeker weet deze nu te kwantificeren naar type winkel.

Zo blijkt dat men recensies overwegend leest in elektronicawinkels. In een supermarkt, meubel- of kledingzaak of kantoorboekhandel speelt dit amper een rol. Ook QR-codescanners zijn handige linkjes naar het digitale domein, maar in de praktijk worden ze enkel gebruikt in elektronicawinkels en warenhuizen. Elders komen ze amper aan bod, vermoedelijk omdat de winkelier het nut ervan niet inziet.

Google is in Amerika een van de voortrekkers met de koppeling van mobiele dragers met de retail. De app Wallet is een programma dat bankkaarten, creditcards en bonnenboekjes vervat in een moderne uitvoering van de portefeuille. Dit is vooralsnog enkel een Amerikaanse aangelegenheid die stad voor stad wordt uitgerold.

Het bedrijf deelde tijdens het Mobile World Congress in maart zijn eerste ervaringen met Wallet over 2011. Daaruit bleek, niet verrassend, dat het overwegend voor kleine, snelle aankopen wordt gebruikt. In bijna de helft van de gevallen wordt de app gebruikt bij ‘convenience stores’ en bij fastfoodrestaurants. Rond de tien procent van de gebruiksscenario’s speelt zich af bij retailzaken.

 

Bron: Emerce