Cases

Hey! Het is oke. Maak depressie bespreekbaar

In Nederland wordt het onderwerp depressie vermeden en er lijkt een taboe op te rusten, terwijl zo’n 800.000 mensen in Nederland lijden aan een depressie. Reden voor het Ministerie van VWS om een campagne te starten waarin de ziekte bespreekbaar wordt gemaakt. Dit doen ze door Nederland meer te vertellen over depressie en hen te stimuleren de signalen van deze ziekte te herkennen en te erkennen. Het Ministerie van VWS wilden voor deze campagne graag samenwerken met influencers, die iets met dit onderwerp hebben. Of door het zijn van een ervaringsdeskundige (heeft zelf een depressie gehad) of als omstander (heeft iemand in zijn/haar omgeving die een depressie heeft of heeft gehad) om deze boodschap over te brengen.

Uitdaging Adverteerder/klant

Hey! Is een conversatiestarter want met Hey begint vaak een gesprek..Hey is een campagne die staat voor het begin van elk gesprek over depressie. Hey wil depressie voor iedereen bespreekbaar maken en vooral de risicogroep vrouwen en jongeren bereiken en activeren.

 

Advies vanuit Semilo

In samenwerking met Initiative hebben wij de klant geadviseerd om de diversiteit tussen de influencers op te zoeken met daarbij de risicodoelgroep en het bereik als leidraad te houden. De geselecteerde influencers hebben allen hun eigen verhaal met betrekking tot depressie (depressieve gevoelens). Dit kan zijn doordat zij dit zelf hebben ervaren of dat zij een familielid of bekende hebben die te kampen heeft gehad met een depressie.

Influencers

Donny Roelvink

Yes-R

Eleanor van loopdepressievrij.nl

Sponsored stories en video’s

Zes influencers hebben het verhaal rondom depressie verteld middels sponsored stories en social media activaties. De inzet van onze influencers was maximaal omdat zij zich erg betrokken voelden bij het onderwerp. Daarnaast hebben wij middels een samenwerking met Zelfspot een dialoog opgenomen met twee influencers. Bekijk deze video hier links!
Deze video is via outstream en native uitingen verspreid op relevante titels binnen ons netwerk.

Gallery

Moodcamp

Naast de digitale media inzet waren meerdere van de influencers aanwezig bij de Moodcamp. Deze dag stond in het teken van een Obstacle run, yogalessen, interessante sprekers 

en iedereen die uit zijn taboe wil komen of meer informatie of hulp wilde, was hier welkom. Deze dag in Beesd was een groot succes!

Resultaat

Al met al is het een hele mooie campagne geworden met bovengemiddelde resultaten. Doordat de campagne in 1,5 maand tijd meerdere malen door dezelfde influencers gepusht is resulteert dit in een doelgroep die zich aangesproken voelt. De reacties op de posts stroomden dan ook binnen. Veel omstanders en ervaringsdeskundigen voelde de drang om het taboe te doorbreken door contact te zoeken met influencers of zelfs naar Moodcamp te komen. Een van de hoogtepunten was de inzet van Donny Roelvink. Zijn Instagram videoboodschap is de best bekeken video van zijn Instagram account. Deze boodschap werd ook opgemerkt door het AD, radiozenders en Shownieuws.

Adverteerder : Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport / DPC
Mediabureau : Initiative media
Doelstelling : Het taboe rondom depressie doorbreken en Nederland motiveren en faciliteren om het gesprek over depressie aan te gaan
Doelgroep : Omstanders van iemand met een depressie & ervaringsdeskundigen
Periode : december 2017 t/m januari 2018
Media inzet : Sponsored stories, social media activatie middels IG en FB, event, nVision Expand en outstream video.

GERELATEERDE CASES & NIEUWS

Bekijk nu ook!

Koken met Valess

Valess heeft een nieuw product in haar assortiment: Valess Filetstukjes. De Filetstukjes zijn in en grote diversiteit aan gerechten te gebruiken en zijn een aanvulling op het assortiment van schnitzel en gevulde filets.

meer..

Bettine Saladay

Foodbloggers maken de lekkerste geitenkaassalade op Bettine Saladay. Tijdens de zomer eten veel mensen een lichte salade. Salades zijn makkelijk mee te nemen naar het strand of het park, gezond en eenvoudig te bereiden. Perfect voor warme dagen.

meer..

Benieuwd naar wat we voor je kunnen betekenen?

NEEM CONTACT MET ONS OP